torstai 9. toukokuuta 2013

Kymppitempo ja askelanalyysi

Tiistaina ajeltiin Heltri-cupin kymppitempo. Mä en ole koskaan ajanut minkäänlaisissa kisoissa pelkkää kymppiä kelloa vastaan, joten kokemus oli mielenkiintoinen. Sää oli mainio, lämmintä ja  tuuli melko vähän ja päälle ei tarvinnut pukea kuin pyöräilyhousut + pyöräilypaita. Irtohihat mulla oli, mutta ilmankin olisi pärjännyt. Ajelin aika peruslämpät- puoli tuntia löysää ja noin viiden minuutin reippaampi joku kymmenen minuuttia ennen omaa ajoa. Vähän sama kaava kuin noissa FTP-testeissä.

Ajo meni ihan ok, aika oli 15.18, kai aika oikean mittaisella reitillä. Keskiwatit oli 328, ja keskisyke 175. Loppuun maksimisykkeiksi 189. Jos nyt jälkikäteen jossittelee, niin veto oli hieman varovainen. Ilman loppusuoran rypistystä tuon päälle juokseminen olisi onnistunut ihan hyvin. Toisaalta nyt sai ihan hyvän avaavan treenin ja taas vähän tietoa päivän kunnosta. Hengitys tuntuu pelaavan ihan asiallisesti, mutta sykkeet jää vielä turhan alas, koska jalat alkaa hapottaa jos koittaa polkea kovemmin. Tai ei ehkä hapottaakkaan, vaan voima ei vaan jotenkin mene perille. Ehkä sitä ei ole. Tavoite oli saada alle ehjä ja nousujohteinen ajo, koska kisoissa mä olen aina aloittanut ihan liian lujaa, kuten viime kesän Vantaan sprintissä, ja loppu on ollut sitten vaikeaa. Se onnistui. Nyt vaan vähitellen lisää kovia vetoja niin jalatkin alkaa toivottavasti toimimaan.

Eilen kävin askelanalyysissä, ja jaloista löytyi kyllä vikoja. Varsinkin oikeasta. Olen kyllä huomannut sen liikkuvan juostessa hassusti. Mulla paino tulee, varsinkin oikealla jalalla, aika rajusti ulkosyrjälle, josta se sitten siirtyy askelen rullatessa voimakkaasti pottuvarpaille. Tätä mun jalka ei kuitenkaan kestä ja pottuvarpaan jänne kipeytyy, ja olenkin kehittänyt erilaisia liikeitä sen välttämiseksi. Ja niistä tulee lisää ongelmia. Ratkaisuksi sain muutaman jumppaliikkeen, joilla tuon vaivan pitäisi helpottaa, sekä uudet tukipohjalliset. Nuo ohjaa jalkoja parempaan asentoon, jolloin ongelmien pitäisi kadota.

Tuossa kuva moisista:

  

Kuvassa vasemmalla näkyy vasemman pohjallisen pohja ja sen ohjaavia tukirakenteita. Joudun myös ostamaan uudet kengät, koska entisillä on varmaan juostu jo neljään vuoteen kilometrit täyteen. Lisäksi Fysio suositteli hieman kiertojäykempää kuin nuo mun vomerot. Mun toinen pari on joku On runningin kenkä, sellainen mustavihreä, mutta sekin taitaa olla mulle liian löysä ja droppia on liikaa, joten ne jää toistaiseksi kisakengiksi, kunnes ostan kevyemmät siihen käyttöön. Mutta näillä nyt eteenpäin toistaiseksi.

4 kommenttia:

  1. Moro!
    Minä juoksen kaikki treenit ja pitkät kisat noilla Onin Cloudsurfereilla, (mustavihreät) ja niissä haetaan juuri neutraalisuutta eli ei ole juurikaan pronaatiotukea.

    Kisakäytössä esim. puolikkaalla varmasti passelit sullekin.
    t. jiivee

    VastaaPoista
  2. Moi. Joo, ja aikanaan taisin niihin sun blogin perusteella tutustuakin. Ihan hyvä kenkä se on mullakin reippaampaan (siis mun reipas..) vauhtiin ja varmasti juuri noille pidemmille matkoille ja kenkä rullaa varsin hyvin. Mutta sprinttiin ja varttimatkalle vois koittaa ehkä kevyempää vaikka en varsinaisesti juoksijan kroppaa omaakkaan. Eroaako se Onin kevyempi malli selkeästi tuosta Cloudsurferista muuten kuin painoltaan? Onko iittiä päivitetty, sitä moni on moittinut? Kuinka nämä Onit muuten toimii ratavedoissa ja kaarteissa?

    VastaaPoista
  3. Onhan tuo Cloudracer paitsi kevyempi niin myös matalampi kuten racerit tuppaavat olemaan. Eli tuota droppiakin on vähemmän. Ja pintamateriaali on eri. Tuohon kenkään ei ole käsittääkseni 2013 muutosta tullut. Se iitti on tosiaan sellaista ohutta säämiskää, joka saattaapi mennä t2:ssa kaksinkerroin helposti mutta eipä tuo ole ainakaan minua haitannut, se on niin ohut.

    Juoksin aika paljon talvella Pirkkahallissa radalla, ja pääsääntöisesti noilla painavemmilla surffereilla. En minä ainakaan mitään valittamista keksi, Pirkkahallissa olen aikaisemmin saanut jalat kipeäksi kun ihan ohuilla kisatossuilla aikaisempina vuosina juossut.
    -jv

    VastaaPoista
  4. No tuo dropin puute ei tuollaisessa kisakengässä oikeastaan olisi ongelma. Ja tuo Fysiokin (isolla, koska se on kuulemma kovin jätkä alalla.) oli sitä mieltä että eipä kisakengän löysyydellä ja kiertojäykkyydellä ole juuri merkitystä jos niillä vain kisat mennään.

    Pitää koittaa noita radalla, jahka tästä sinne asti ehtii. Ja miettiä tuota kisakenkä-asiaa lisää sen jälkeen.

    Kiitti.

    VastaaPoista