sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Hiihtolomaviikko

Viikko 8

ma: Juoksu 1h + pilates + vatsat
ti: 1h hiihto  + pilates + vatsat
ke: juoksu 50min (30min vk2) + pilates + vatsat
to: -
pe: hiihto1h + juoksu 15min + juoksu 50min (30min vk1)
la:-
su:jumppaa

yht: 6h 15min

Tämä viikko oli hiihtoloma ja se näkyy mulla määrissä. Yleensä kaikilla lomalaisilla on hiihtolomilla määrät tapissa, mutta mä oon erilainen nuori. Yleensäkin mä en jaksa treenailla lomaviikoilla niin paljoa-olen lähes aina silloin käymässä Kuopiossa ja aika menee sukulointiin ynnä muuhun laiskotteluun. Ja musta on helpompi ahnehtia määriä kotona tuttujen rutiineiden parissa. Tällä viikolla pääsin kokeilemaan hiihtoakin pariin kertaan. Toisaalta huomaa että ei oo hiihtänyt, sykkeet tahtoo nousta ja kädet väsyy. Taas toisaalta tuo oli yllättävän helppoa, tiistaina ei kädet paljoakaan kipeytyneet, mutta perjantaina nuo jo oireili ja varsinkin juoksulenkki sen jälkeen särki molempiin olkiin. Mun oli tarkoitus kokeilla viikonloppuna uintia, mutta kun nuo oli jo levossa kipeet niin oli aika selvää että ei tarvinnut. Päätinkin siis huilata. No huomenna mä koitan uintia ja varaan sitten lääkäriä tarpeen mukaan. Oikea lienee selvä tapaus, siihen jomottaa nytkin,  mutta pitää katsoa kestääkö tuo vasen yhtään paremmin. Hieman kyllä epäilen, koska siihenkin jomottaa.

Ensi viikolla koitan saada taas hieman enemmän määrää, katotaan onnistuuko. Ja siihen oheen lisäksi muutama helppo vk-treeni. Eiköhän noilla taas jonkunlaisen superkompensaation saa aikaiseksi. Yritän myös hiihtää ainakin pari kertaa jos vain ei tule ihan vesikelit. Tässä olisi kahdeksan viikkoa talvitriathlonin sm-kisoihin, toivottavasti saa tehdä hyviä treenejä siihen asti. se on varma että jos sinne pääsee niin kisaan ei tuu sen kummemmin kevenneltyä. Tavoitteenahan mulla olisi menestyä tuolla.

2 kommenttia:

  1. Moi!

    Odotan innolla omaa lomaa pääsiäisenä, kun on oikeasti lomaa, kun nyt ei ollut kuin normaali viikonloppu. Itse taidan kuulua noihin tavallisiin nuoriin, koska kun on aikaa, silloin myös treenataan :)

    Ajattelin kysellä, mitä vauhtia painelet nuo vk-lenkit, vk1 ja vk2? ja millaisia ne ovat luonteeltaan, tasavauhtisia vai miten? Olen huomannut, että ei kyllä juuri kehitystä ole juoksussa näkynyt, kun on määrän pudottanut todella alas, nytkin monta viikkoa jo n. 30km ja allekin. Toivottavasti tämä näkyy sitten edes uinnissa ja pyöräilyssä sitten kesällä :)

    VastaaPoista
  2. Moi. Näinhän mäkin teen, mulla vaan lomalla ei oo aikaa :) Nyt oon juossu vaan tasavauhtisia veekoo-lenkkejä. keväämmällä otan ohjelmaan tonnin vetoja ja sitten lyhyempiä. En jaksa käydä juoksemassa hallissa niin en viitsi nopeempia juosta. ja toisaalta olen nyt pääsääntöisesti vetänyt pari veekoo-lenkkiä trainerilla enkä uskalla tehdä enempää kuin kolme reipasta viikkoon ettei mee yli. Vauhdit ei oo kaksisia. Veekoo ykkönen on noin 5min/km ja kakkonen hieman reippaampaa, riippuen maastosta. Tasaisille ehkä 4.30 min/km mutta ylämäkeen rauhallisemmin. Tuo lumi hieman hidastaa sekä se että koitan oikeesti välttää kovaa menemistä vielä. Mä koitan juosta myös koska se on mulle huonoin laji ja se yleensä ratkaisee nuo sijoitukset. Peekoot menen talvella noin 6min/km ja sykkeet on noin 50 lyöntiä alle maksimin. Eli aika rauhallisia, välillä jopa kävelen ylämäkiin. Eiköhän se näy, siinähän sitä kehittyy mitä tekee.

    VastaaPoista